top of page
Ons verhaal

Van pril idee naar 3D game in handen van jongeren!

Wauw, wat is het een lang maar mooi traject geweest om The Gate in handen van jongeren te krijgen! We vertellen je daarom graag ons verhaal.

Het ontstaan

Zo is the gate ontstaan.

De ontwikkeling van The Gate heeft zo'n 2 jaar in beslag genomen en gaat nog volop door. Het proces zag er als volgt uit:

Het idee

Het idee van Renée

Renée is ambulant hulpverlener bij Sterk Huis en ontdekte tijdens haar werk dat het moment van binnenkomst beter kan. Jongeren hebben dan een heleboel vragen. Hoe lang moet ik hier blijven? Wanneer zie ik mijn vrienden weer. 

Met dat probleem is ze naar het innovatielab gegaan en hebben ze gebrainstormd over het inzetten van een game. Een game die jongeren meer duidelijkheid geeft over de opvang. Ook de jury vond het een goed plan en er is een leuk geldbedrag gewonnen om een start te maken met de ontwikkeling. 

Het team

Tijd voor een team!

Met de prijs van Renée was het tijd om het idee te gaan realiseren! Daar is natuurlijk een goed team voor nodig. Sabine werd projectmanager en heeft alles in werking gezet. Na een aantal gesprekken is er gekozen voor game designer Maarten.

Renée

Zonder Renée was The Gate er niet geweest. Zij heeft het probleem gesignaleerd en is vol enthousiasme gaan aanjagen.

Initiator

Ambulant hulpverlener bij Sterk Huis

Sabine

Vanaf de start van het project is Sabine als projectmanager de vriendelijke contactpersoon en aanjager voor The Gate.

Projectmanager

Aanjager Digivaardigheid bij Sterk Huis

Judith

Judith is eindverantwoordelijke voor het project en heeft (vooral in de beginfase) supervisie gegeven.

Projectmanager

Clustermanager bij Sterk Huis

Maarten

Als game designer (en artist) heeft Maarten The Gate van begin tot eind vormgegeven in co-creatie met Sterk Huis.

(Game) Designer

Eigenaar van PlayGood Games

Wijnand

Dankzij Wijnand zijn de ideeën van Maarten omgezet in een goed werkende game in de Unity game engine.

Game Developer

Freelance Game Developer

Erik

De meeste van die leuke karakters in de game hebben we te danken aan Erik. In de conceptfase heeft hij geholpen als (3D) artist

Concept Artist

Werkervaringsplek

Co-creatie

Co-creatie met jongeren en medewerkers

De start van het project waren een reeks workshops met jongeren en medewerkers van Sterk Huis. Jongerenparticipatie was een belangrijk onderdeel in het proces. Deze workshops waren natuurlijk gewoon leuk voor jongeren, maar hebben Maarten ook onmisbare inzichten gegeven in de complexe wereld van de jongerenhulpverlening en veilige opvang en vormden de basis van het ontwerp van The Gate.

Game concept

Concept Geïnspireerd op verhalen van jongeren

De verhalen van jongeren en medewerkers zijn vertaald naar een game concept en gevisualiseerd in een eerste concept trailer. Het aansluiten bij de belevingswereld was voor ons enorm belangrijk.

Sponsoren

142.000 + euro aan financiering!

Het ontwikkelen van een 3D serious (of applied) game is een flinke opgave en vanzelfsprekend hoort daar een flink budget bij. Met een goed verhaal en de trailer zijn Renée en Sabine op pad gegaan om financiering te zoeken voor de verdere realisatie van The Gate. En...

Het is ze gelukt! Met hulp van Innovatienetwerk Jeugd, Kinderpostzegels, BergmansfondS en ZorgSaam voor Jeugd is het mogelijk gemaakt om The Gate verder te gaan realiseren!

Fase 1

Ontwerpen en ontwikkelen

Het serious game idee is van concept naar concreet game design document geschreven. De interface en 3D elementen zijn ontworpen en de gameplay features zijn gebouwd in de Unity game engine. Op basis van verhalen van jongeren en medewerkers zijn er 8 spelmomenten bedacht en geïmplementeerd.

Je komt aan bij de veilige opvang. De grote deur sluit achter je. Nu is het echt: waar ben je terecht gekomen?

Dag 1 - Aankomst

Je komt aan bij de veilige opvang. De grote deur sluit achter je. Nu is het echt: waar ben je terecht gekomen?

Tijdens de eerste nacht in je nieuwe bed heb je een nachtemerrie! Je kunt niet meer slapen...

Nacht 1 - Nachtmerrie

Tijdens de eerste nacht in je nieuwe bed heb je een nachtemerrie! Je kunt niet meer slapen...

Je schrikt moe wakker na die nachtmerrie. Wat een slechte nacht. Maarja, je moet er uit... Vandaag heb je een druk programma!

Dag 2 - Kennismaking

Je schrikt moe wakker na die nachtmerrie. Wat een slechte nacht. Maarja, je moet er uit... Vandaag heb je een druk programma!

Gisteren was een drukke dag. Ook vandaag zit bomvol activiteiten. Vooral je officiële gesprek vind je spannend...

Dag 3 - Gesprek

Gisteren was een drukke dag. Ook vandaag zit bomvol activiteiten. Vooral je officiële gesprek vind je spannend...

Je zit hier nu al meer dan 2 weken en... je begint je een beetje te vervelen. Tijd om iets spannends te doen!

Dag 13 - Verveling

Je zit hier nu al meer dan 2 weken en... je begint je een beetje te vervelen. Tijd om iets spannends te doen!

Na een klein dutje ben je klaar voor jullie spannende en stiekeme avond: fikkie stoken in de geheime tuin!

Avond 13 - Fikkie

Na een klein dutje ben je klaar voor jullie spannende en stiekeme avond: fikkie stoken in de geheime tuin!

Oeps! In slaap gevallen bij het vuurtje... Nu ben je te laat voor je gesprek met Jana. Snel, rennen!

Dag 14 - Nagenieten

Oeps! In slaap gevallen bij het vuurtje... Nu ben je te laat voor je gesprek met Jana. Snel, rennen!

Dag 21 alweer, het is jouw verjaardag. Gefeliciteerd!!! Het zal vast een hele leuke dag worden!

Dag 21 - Verjaardag

Dag 21 alweer, het is jouw verjaardag. Gefeliciteerd!!! Het zal vast een hele leuke dag worden!

Testen

Testen & aanpassen

Applied game The Gate is ontwikkelt voor jongeren, dus gedurende de ontwikkeling is veelvuldig getest of de game ook werkt voor die jongeren. Tijdens de verschillende tests werd bestudeerd of jongeren de game begrijpen, of het lekker werkt en of er nog technische fouten (bugs) voorkwamen. 

Gelukkig waren jongeren erg enthousiast! Veel jongeren vonden het prachtig om die 'glitches' te vinden en lieten het vol trots zien als ze er één ontdekt hadden 😂. Soms was het moeilijk om ze er achter vandaan te krijgen. Dat is nog eens een sterk contrast met een 'informatiemap'. 

Lancering

Feestelijke lancering in de 'game camper'

Sabine heeft een camper en voor de lancering heeft ze die omgetoverd tot 'game camper'. Jongeren, medewerkers en andere geïnteresseerden konden in de camper The Gate spelen.

Fase 2

The Gate in heel Nederland!?

Nadat The Gate ingezet wordt bij Sterk Huis was fase 1 afgerond. Tijd voor fase 2: de uitrol van The Gate bij andere jeugdzorg organisaties in Nederland. Zo kunnen zoveel mogelijk jongeren profiteren van deze prachtige game!

Ontwikkeling

Er zijn nog kleine aanpassingen gedaan aan de game. Deze website, de trailer en een communicatiepakket zijn ontwikkelt.

Deelnemers

Organisaties kunnen zich in 2024 dankzij Kinderpostzegels aantrekkelijk aanmelden voor The Gate. De game wordt gepersonaliseerd per instelling en ze ontvangen een communicatiepakket voor (interne) promotie.

Implementatie

Nieuwe deelnemende organisaties worden aan de hand genomen door Sabine via ons uitgedachte implementatieplan. Meld je organisatie aan en we leggen je alles vrijblijvend uit.

The gate wordt al succesvol ingezet bij 5 organisaties

Kom er gezellig bij met jouw organisatie! We helpen graag zo veel mogelijk jongeren met The Gate. Jij ook toch?

The Gate in jouw organisatie?

Meld jouw organisatie vrijblijvend aan en laat jongeren profiteren van The Gate!

Sponsoren bedankt!
bottom of page