top of page
Voor organisaties

Laat jongeren in jouw organisatie ook profiteren!

We geven je graag meer uitleg over de implementatie van The Gate in de jongerenhulpverlening. Dankzij financiering van Kinderpostzegels is het in 2024 extra voordelig om als organisatie mee te doen met The Gate! Dus denk er niet te lang over na , maar meld je vrijblijvend aan 😉.

Aan de slag met The Gate!

Het is voor organisaties in de jongeren- of vrouwenhulpverlening eenvoudig om The Gate in te zetten. In de basis ziet het er als volgt uit:

Nieuwe jongere

Komt er een nieuwe jongere binnen op de veilige opvang? The gate geeft in deze moeilijke periode een warm welkom. Het is geschikt voor jongeren van 10+ of jonger onder begeleiding.

Spel klaarzetten

Een jeugdzorg medewerker maakt in het gebruiksvriendelijke medewerkerdeel van The Gate een nieuwe speler aan en kiest instellingen die passen bij de situatie van de jongere.

Spelen maar!

De jongere krijgt de spelersnaam en wachtwoord van de medewerker en kan The Gate spelen. Dankzij de instellingen komt de situatie in de game overeen met de werkelijkheid.

Zo werkt het
Personalisatie

Gepersonaliseerd op de speler

Het is mogelijk om de game aan te passen op de situatie van de jongere. Denk aan de juiste gezinssamenstelling, wel of geen contact met de buitenwereld of het innemen van de smartphone. Zo krijgt de jongere een zo relevant mogelijke ervaring. 

Goed doordacht

Ontworpen voor en door jongeren

The Gate is zorgvuldig ontworpen in samenwerking met jongeren en medewerkers van Sterk Huis en andere organisaties.

Belevingswereld

De game wereld is ontworpen op basis van verhalen van jongeren. Ook de visuele stijl is een resultaat van een gebruikerstest met jongeren.

Co-creatie

Tijdens de conceptontwikkeling van The Gate zijn er workshops met jongeren en medewerkers gehouden. Inzichten hieruit zijn genomen in de verdere ontwikkeling van de game.

Uitgebreid getest

Er is veelvuldig getest met jongeren en medewerkers om ervoor te zorgen dat de game zowel goed werkt als aanspreekt. 

Veerkracht

De (sub)doelen van de veerkracht methode zijn, naast de inbreng van jongeren en medewerkers, integraal geweest aan het ontwerp.

Gespreksstof

Gebeurtenissen in de game zijn perfecte aanknopingspunten voor échte gesprekken tussen hulpverleners en jongeren.

8-18 jaar

The Gate is ontworpen voor jongeren van 10+, maar ook jongere kinderen kunnen onder begeleiding (van broertje of zusje) meedoen.

8 Spelmomenten

Wat doen jongeren in de game?

Jongeren doorlopen 8 spelmomenten in ongeveer 1,5 uur. De invulling van deze spelmomenten zijn gebaseerd op verhalen van jongeren en medewerkers van Sterk Huis.

Je komt aan bij de veilige opvang. De grote deur sluit achter je. Nu is het echt: waar ben je terecht gekomen?

Dag 1 - Aankomst

Je komt aan bij de veilige opvang. De grote deur sluit achter je. Nu is het echt: waar ben je terecht gekomen?

Tijdens de eerste nacht in je nieuwe bed heb je een nachtemerrie! Je kunt niet meer slapen...

Nacht 1 - Nachtmerrie

Tijdens de eerste nacht in je nieuwe bed heb je een nachtemerrie! Je kunt niet meer slapen...

Je schrikt moe wakker na die nachtmerrie. Wat een slechte nacht. Maarja, je moet er uit... Vandaag heb je een druk programma!

Dag 2 - Kennismaking

Je schrikt moe wakker na die nachtmerrie. Wat een slechte nacht. Maarja, je moet er uit... Vandaag heb je een druk programma!

Gisteren was een drukke dag. Ook vandaag zit bomvol activiteiten. Vooral je officiële gesprek vind je spannend...

Dag 3 - Gesprek

Gisteren was een drukke dag. Ook vandaag zit bomvol activiteiten. Vooral je officiële gesprek vind je spannend...

Je zit hier nu al meer dan 2 weken en... je begint je een beetje te vervelen. Tijd om iets spannends te doen!

Dag 13 - Verveling

Je zit hier nu al meer dan 2 weken en... je begint je een beetje te vervelen. Tijd om iets spannends te doen!

Na een klein dutje ben je klaar voor jullie spannende en stiekeme avond: fikkie stoken in de geheime tuin!

Avond 13 - Fikkie

Na een klein dutje ben je klaar voor jullie spannende en stiekeme avond: fikkie stoken in de geheime tuin!

Oeps! In slaap gevallen bij het vuurtje... Nu ben je te laat voor je gesprek met Jana. Snel, rennen!

Dag 14 - Nagenieten

Oeps! In slaap gevallen bij het vuurtje... Nu ben je te laat voor je gesprek met Jana. Snel, rennen!

Dag 21 alweer, het is jouw verjaardag. Gefeliciteerd!!! Het zal vast een hele leuke dag worden!

Dag 21 - Verjaardag

Dag 21 alweer, het is jouw verjaardag. Gefeliciteerd!!! Het zal vast een hele leuke dag worden!

Quests

3 type 'quests'

Gedurende het spelen volbrengen jongeren telkens 3 type 'taken' in de game. 

Sociaal

Spelers hebben in de game sociale interactie met allerlei leuke karakters zoals medewerkers, gezinsleden en lotgenoten.

Informatief

Ze ontdekken op eigen tempo wat ze te wachten staat en wat er van hen verwacht wordt in een (veilige) opvang. 

Fun!

Het is en blijft een game, dus er zijn ook gewoon leuke dingen om te doen zoals kattenkwaad uithalen of het ontdekken van geheimen.

Veerkracht

Integratie van veerkracht

Doelen van de Veerkracht Methode zijn integraal geweest bij het ontwerp van serious game The Gate. We vertellen je graag hoe ieder doel terugkomt in de game.

Hoofddoel

Het voorkomen of verminderen van negatieve gevolgen van de meegemaakte (traumatische) ervaringen bij het kind en het realiseren van een situatie waarin het kind zich, ondersteund door ouders en netwerkpersonen, in veiligheid kan ontwikkelen.

Integratie:

Het hoofddoel met de bijbehorende subdoelen van Veerkracht zijn het uitgangspunt geweest bij het ontwerpen van The Gate. Lees in de volgende slides hoe we ieder subdoel hebben geïntegreerd.

Subdoel 1

Het kind verkeert in een veilige situatie,
zonder mishandeling, verwaarlozing of geweld.

Integratie:

Tijdens het spelen van The Gate creëren we letterlijk een veilige situatie en de game wereld is letterlijk een beveiligde opvang. Karakters in de game stellen gerust en zijn er voor je.

Subdoel 2

Het kind ervaart veiligheid, rust en stabiliteit in de dagelijkse leefsituatie.

Integratie:

Spelmomenten (dagen) voelen stabiel met herhalende patronen. Zo eindigt ieder spelmoment door te gaan slapen. Hun eigen kamer is hun eigen plek. Ze kiezen zelfs hun eigen dekbed uit.

Subdoel 3

Het kind begrijpt, passend bij zijn leeftijd, ontwikkelingsniveau en belevingswereld, wat er aan de hand is en wat er gaat gebeuren in de nabije toekomst.

Integratie:

De game wereld is geïnspireerd op gesprekken met jongeren. Door instellingen en teksten is de game gepersonaliseerd op de speler. Ze ontdekken op eigen initiatief en tempo 'wat er gaat gebeuren'.

Subdoel 4

Het kind is in staat zijn gevoelens over de gebeurtenissen te uiten
en heeft grip op zijn emoties, schuldgevoel en gevoelens van machteloosheid zijn verminderd, het gevoel van kracht is vergroot.

Integratie:

In de game zijn karakters open over hun gevoelens. Het positieve einde vergroot het gevoel van kracht. The Gate is een ingang tot gesprek bij de echte hulpverlening.

Subdoel 5

Het kind ervaart steun van personen die belangrijk zijn
en heeft contact met vriendjes en vriendinnetjes.

Integratie:

In de game kies je letterlijk iemand die belangrijk voor jou is. Deze persoon komt terug in het 'verhaal' van de game. Je ervaart ook steun van lotgenoten en medewerkers.

The gate wordt al succesvol ingezet bij 5 organisaties

Kom er gezellig bij met jouw organisatie! We helpen graag zo veel mogelijk jongeren met The Gate. Jij ook toch?

The Gate in jouw organisatie?

Meld jouw organisatie vrijblijvend aan en laat jongeren profiteren van The Gate!

Sponsoren bedankt!
bottom of page